#endosztori Az a bizonyos műtét...




Nemtudom mennyire vagytok képben ezzel a betegséggel kapcsolatban így első körben arról írnék néhány szót hogy mi is az endometriozis úgy egyáltalán. 

Az endometriozis egy méhnyálkahártya halmaz amely rossz helyen / helyeken alakul ki... jó esetben ez az endometrium / méhnyálkahártya a méh belső rétegét képezi ami fokozatosan vastagszik meg majd a menstruáció során leválik és távozik a szervezetből.  

Itt jön ugye a csavar hogy ez a szövet máshol azaz a méhen kívül képződik és innen nem jut ki... megtapad,  terjed . Csomók,  ciszták alakulnak ki ebből a szövetképződményből melyek sok esetben okoznak fájdalmat,  menstruációs zavart , gyulladást,  hegeket és képesek akár a petevezetéket is elzárni így meddőséget is . 

Az endometriózis lényege tehát, hogy a szervezetben egyébként normálisan meglévő szövet kóros helyen található. Ezek a méhnyálkahártya szigetek ugyanúgy reagálnak a nő szervezetében végbemenő hormonális változásokra, mint maga az endometrium. A menstrációs ciklus során ezek a területek megnagyobbodnak, a bevérezhetnek, így különböző méretű vérrel telt hólyagok, ciszták alakulhatnak ki. Időnként a hólyagok megrepedésével vértartalmuk a hasüregbe jut, így a környező szervek között összenövések alakulhatnak ki.


Remélem így nagyjából már mindenki kapott egy képet arról hogy mi is ez ...


Ezt az alattomos betegséget nem lehet egyszerű uh-val kimutatni a pontos diagnozist több részből állítják fel 
• panaszok
• "vérvétel "
•  nőgyógyászati vizsgálatok
•  hasi uh 
• laparoszkopos mintavétel 

A legutóbbira térnék ki most egy picit a laparoszkopos műtét nem csak a diagnozis felállításában segít hanem sok nőnek a betegség kezelésében is ( ez az a műtét amit én elszeretnék kerülni) én magára a nagy műtétre nemet mondtam de ahhoz hogy 100%-ra megtudjuk mi a baj minta vételre elkelett mennem . Ez a mintavétel ( elvileg) altatásban történik,  apró vágásokat ejtenek és mintát vesznek az ultrahangon látott szigetekből. Hogy izgalmas legyen a dolog én mondtam a dokinak hogy nemtudok bent maradni 2 napot max 4 órám van az egészre... 

Narát elvittem reggel oviba majd 9-kor már Pécsen voltam , altatás ( feligmeddig ) nem csinálnám végig mégegyszer annyit elmondhatok. 

Mivel a panaszaimból és az uh-n is eléggé kivehető volt h hol van a baj célirányosan egy helyről vettek mintát , az egész kb 25-30 perc volt majd a megörzőben feküdtem egy kicsit és saját felelősségre délben már itthon voltam és mentem Naráért az oviba . 

Az én eredményem 2 hét alatt lett meg ... idegörlő volt a várakozás... bár akkora már igazából elkönyveltem hogy mivel állok szemben a papír forma már csak tényleg a formaságok miatt kellett... 

A műtét után nekem kb 2 hétig volt hogy kicsit fájdolgált,  de már nem is látszik semmi sem .

Ha jól tudom akkor egyébként a rendes mütétnél egyszerre több helyen is vezetnek be ilyen laparoszkopokat,  "lámpát " ultrahang fejecskét és úgy pásztáznak végig mindent de ebbe hála nincs tapasztalom. 





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések